Richtlijnen Campus Experience System (CXS) ​
Het Campus Experience System (CXS) biedt richtlijnen voor het ontwikkelen van digitale leeromgevingen die toegankelijk, gebruiksvriendelijk en consistent zijn. Deze richtlijnen zijn ontwikkeld op basis van gebruikersonderzoek, best practices en de behoeften van zowel leerlingen als leerkrachten.
Onderbouwing ​
Toegankelijkheid ​
De richtlijnen zijn gebaseerd op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2, niveau AA, om te voldoen aan de hoogste standaarden voor toegankelijkheid. Waar mogelijk is niveau AAA gehanteerd om de gebruikerservaring verder te verbeteren. Dit geldt bijvoorbeeld voor de minimale grootte van aanklikbare gebieden, zoals links en formulierelementen, zodat deze makkelijk toegankelijk zijn voor alle gebruikers.
Gebruiksvriendelijkheid ​
De richtlijnen zijn verder ontworpen met de nadruk op gebruiksvriendelijkheid, gebaseerd op uitgebreid gebruikersonderzoek. Dit onderzoek is uitgevoerd met zowel leerlingen als leerkrachten, om te begrijpen hoe zij de leeromgevingen gebruiken en welke elementen hen helpen om efficiënter en effectiever te leren. Zo is er bijvoorbeeld bewust gekozen voor intuïtieve navigatie, waarbij belangrijke functies altijd gemakkelijk bereikbaar zijn, en is er prioriteit gegeven aan het minimaliseren van cognitieve belasting door het aanbieden van duidelijk gevisualiseerde informatie en taakgerichte interfaces.
Naast de positionering van formulierlabels boven invoervelden is er ook specifiek gekeken naar de structuur en leesbaarheid van de tekst. De richtlijnen omvatten bijvoorbeeld het gebruik van korte, eenvoudige zinnen en het vermijden van vakjargon, zodat alle gebruikers, ongeacht hun kennisniveau, de informatie snel en gemakkelijk kunnen begrijpen.
Consistentie en Flexibiliteit ​
Een ander belangrijk uitgangspunt binnen de CXS-richtlijnen is consistentie in ontwerp. Alle platforms en tools binnen het systeem volgen dezelfde ontwerpprincipes, zodat leerlingen en leerkrachten een uniforme ervaring hebben, ongeacht het specifieke platform dat ze gebruiken. Tegelijkertijd wordt er ruimte geboden voor flexibiliteit, zodat de verschillende leeromgevingen zich kunnen aanpassen aan de diverse behoeften van gebruikers en situaties. Dit zorgt ervoor dat de systemen zowel op individueel als groepsniveau optimaal presteren.
Data-gedreven ontwerpbeslissingen ​
De ontwikkeling van het CXS is sterk datagestuurd. In plaats van alleen intuïtieve keuzes, worden ontwerpbeslissingen genomen op basis van analytische gegevens en feedback van daadwerkelijke gebruikers. Dit zorgt ervoor dat het design daadwerkelijk inspeelt op de werkelijke behoeften van de gebruikers, en dat de omgeving continu verbeterd kan worden op basis van daadwerkelijke interacties en resultaten.