Skip to content

Prioriteiten โ€‹

brainstorm van 04/11/2024
Brainstorm bord: https://www.figma.com/board/i6mbeccysAl5H3LkdqwDba/Brainstorm-Visie?node-id=79-480

Merkidentiteit die Keure โ€‹

Doelen โ€‹

  • โ™พ๏ธ Versterken van de merkidentiteit van die Keure binnen alle digitale platformen en games (on-going).
  • Zorgdragen voor uniforme merktoepassing in samenwerking met verschillende afdelingen (Design en Layout, marketing, educatief adviseurs, product owners).

Acties โ€‹

  • Samen met afdeling Design en Layout (D&L) verder ontwikkelen aan een gedeelde bibliotheek voor merkassets (logo's, kleuren, typografie).
  • Betrekken van webdevelopment en gamedevelopment bij de merkasset-bibliotheek en het integreren in hun workflows.
  • Ontwikkelen van richtlijnen voor merktoepassing op de portals om visuele en functionele consistentie te waarborgen (on-going).
  • โ™พ๏ธ Het bijwerken van de portaalwebsites zodat de merkidentiteit van die Keure beter naar voren komt (on-going).

Focus op Gebruikers โ€‹

Doelen โ€‹

  • Waarborgen van een gebruikersgerichte benadering in het experience system voor zowel leerlingen als leerkrachten.
  • Behalen van een betekenisvolle, toegankelijke en veilige gebruikerservaring.

Acties โ€‹

Motivatie: Autonomie, Betrokkenheid, Competentie โ€‹

  • Integreren van een feedbackloop om input van leerkrachten en leerlingen door te voeren voor continue productverbetering.
  • ๐ŸŒŸ Ontwerpen van leeftijdsadequate interfaces voor Kabas en Polpo, afgestemd op de specifieke behoeften van leerkrachten en leerlingen.
  • ๐ŸŒŸ Vereenvoudigen van inlogprocedures voor jonge leerlingen en zorgen voor intuรฏtieve gebruikersinterfaces.
  • Implementeren van beloningssystemen zoals kwetons voor leerlingen, gekoppeld aan specifieke leerdoelen.
  • ๐ŸŒŸ Herzien van de FAQ voor leerkrachten zodat deze beter aansluit bij hun dagelijkse behoeften.
  • Integreren van spelelementen (gamification) in de platforms, met mogelijkheden voor personalisatie door leerkrachten.

Tone of Voice โ€‹

  • Opstellen van richtlijnen voor woordkeuze die consistent en begrijpelijk zijn voor alle doelgroepen.
  • Evalueren van termen zoals โ€˜opslaanโ€™ vs. โ€˜bewarenโ€™ op duidelijkheid.
  • Zorgen voor duidelijke en behulpzame foutmeldingen in de interfaces.

Veiligheid / Privacy โ€‹

  • Zorgen voor transparante en snel toegankelijke veiligheids- en privacyrichtlijnen voor leerkrachten en leerlingen.
  • Implementeren van procedures voor data-anonimisatie en verwijdering om te voldoen aan privacywetgeving.
  • โ™พ๏ธ Opstellen van een AI Act.
  • โ™พ๏ธ Transparent communiceren over AI gestuurde leerinhouden.
  • ๐ŸŒŸ Integreren van inzichten voor leerlingen รฉn leerkrachten in AI gestuurde leerinhouden.

Toegankelijkheid โ€‹

  • ๐ŸŒŸ Opstellen van een actieplan om voor juni 2025 te voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen (A11Y).
  • Uitvoeren van een audit op basis van WCAG AA-normen voor de interfaces en digitale oefeningen.
  • Gebruik maken van tools zoals Google Lighthouse om toegankelijkheids- en prestatie-evaluaties uit te voeren.
  • ๐ŸŒŸ Implementeren van contrastmodus-instellingen voor alle platformen, inclusief gamedevelopment.

Media โ€‹

Doelen โ€‹

  • Creรซren van een consistente en gebruiksvriendelijke mediabeleving die aansluit bij de merkidentiteit en de doelgroep.

Acties โ€‹

  • Ontwikkelen van een samenhangende strategie voor visuele en auditieve elementen (illustraties, geluid, animaties).
  • Zorgen voor consistentie in de visuele stijl van illustraties en geluidseffecten in de platformen.

Illustraties โ€‹

  • Implementeren van een gedeelde set illustraties, beheerd door Design en Layout (D&L).
  • Aandacht voor leeftijdsadequate en seizoensgebonden illustraties.
  • Richtlijnen opstellen voor het gebruik van AI-gegenereerde en stockillustraties.

Geluid โ€‹

  • Ontwikkelen van flexibele geluidseffecten en voorleesfunctionaliteiten die aanpasbaar zijn voor de gebruiker.
  • Aparte volumeregelingen bieden voor verschillende geluidselementen.

Motion (Animaties) โ€‹

  • Richtlijnen opstellen voor het gebruik van animaties binnen de interface.
  • Kiezen van geschikte bestandsformaten (zoals Lottie, GIF, video) voor animaties.

Icons โ€‹

  • Ontwikkelen van een gedeelde set iconen voor web- en gamedevelopmentteams.
  • Richtlijnen voor kleurgebruik en consistentie met merkidentiteit.

Consistentie โ€‹

Doelen โ€‹

  • Waarborgen van consistentie in uitstraling en ervaring binnen alle platformen en producten.

Acties โ€‹

Theming โ€‹

  • ๐ŸŒŸ Vergroten van de kennisdeling onder developers om thema's gemakkelijker toe te passen en te maken .
  • Uitbreiden van theming-APIโ€™s om het toepassen van thema's voor verschillende platformen, methodes en seizoenen te verbeteren.

Layouts โ€‹

  • ๐ŸŒŸ Uitvoeren van een audit op de huidige lay-outs om dubbele componenten en visualisaties te identificeren.
  • ๐ŸŒŸ Documenteren van lay-outpatronen, zoals vaste indelingen en responsieve ontwerpen.
  • Integreren van een nieuwe app shell voor alle platformen en geleidelijk uitfaseren van oude UI-componenten.

Stijlen โ€‹

  • Evalueren en optimaliseren van CSS-richtlijnen om consistentie in stijlen te waarborgen.
  • Vergroten van CSS-kennis onder developers via documentatie en workshops.

Patronen โ€‹

  • Opstellen van richtlijnen voor het gebruik van gecombineerde componenten en gestandaardiseerde user flows (zoals wizard-stappen, create- vs. updateflows).
  • Ontwikkelen van richtlijnen voor feedbackmechanismen zoals foutmeldingen.

Componenten โ€‹

  • ๐ŸŒŸ๐ŸŒŸ Kiezen van technologieรซn voor het bouwen van componenten, rekening houdend met stabiliteit en vendor lock-in.
  • ๐ŸŒŸ Geleidelijk uitrollen van nieuwe UI-componenten, met de mogelijkheid om oude componenten te vervangen.

Interne Documentatie en Communicatie van het Campus Experience System (CXS) โ€‹

Doelen โ€‹

  • Creรซren van een eenduidige en toegankelijke bron van informatie rond het CXS om kennisdeling en samenwerking tussen teams te verbeteren.
  • Waarborgen dat alle teamleden up-to-date zijn met de nieuwste richtlijnen en ontwikkelingen binnen het CXS.

Acties โ€‹

Documentatie Standaarden โ€‹

  • ๐ŸŒŸ Ontwikkelen en implementeren van vaste templates voor technische en functionele documentatie (bijv. ontwerprichtlijnen, API-specs).
  • Opstellen van een standaard in documentatiestijl en taalgebruik om consistentie en leesbaarheid te verhogen.

Centrale Kennisbank โ€‹

  • ๐ŸŒŸ๐ŸŒŸ Opzetten van een centrale kennisbank (bijv. vitepress, Storybook) waar alle CXS-documentatie, richtlijnen en updates beschikbaar zijn.
  • Structureren van de kennisbank in overzichtelijke mappen en secties, zodat iedereen snel de juiste informatie kan vinden.

Periodieke Team Updates โ€‹

  • Organiseren van maandelijkse updates of stand-ups om de nieuwste ontwikkelingen en veranderingen binnen het CXS te delen met alle betrokken teams.

Trainingen โ€‹

  • Organiseren van workshops om teamleden te trainen in het gebruik van de kennisbank en de documentatierichtlijnen.
  • Inplannen van trainingssessies gericht op updates en nieuwe functies binnen het CXS, met praktische voorbeelden en demo's.

Feedback en Verbetering โ€‹

  • Actief verzamelen van feedback van gebruikers van de kennisbank en de documentatie om voortdurend verbeteringen door te voeren.
  • Evalueren en aanpassen van de documentatiestructuur op basis van teamfeedback, om de efficiรซntie en het gebruiksgemak te waarborgen.