Prioriteiten โ
brainstorm van 04/11/2024
Brainstorm bord: https://www.figma.com/board/i6mbeccysAl5H3LkdqwDba/Brainstorm-Visie?node-id=79-480
Merkidentiteit die Keure โ
Doelen โ
- โพ๏ธ Versterken van de merkidentiteit van die Keure binnen alle digitale platformen en games (on-going).
- Zorgdragen voor uniforme merktoepassing in samenwerking met verschillende afdelingen (Design en Layout, marketing, educatief adviseurs, product owners).
Acties โ
- Samen met afdeling Design en Layout (D&L) verder ontwikkelen aan een gedeelde bibliotheek voor merkassets (logo's, kleuren, typografie).
- Betrekken van webdevelopment en gamedevelopment bij de merkasset-bibliotheek en het integreren in hun workflows.
- Ontwikkelen van richtlijnen voor merktoepassing op de portals om visuele en functionele consistentie te waarborgen (on-going).
- โพ๏ธ Het bijwerken van de portaalwebsites zodat de merkidentiteit van die Keure beter naar voren komt (on-going).
Focus op Gebruikers โ
Doelen โ
- Waarborgen van een gebruikersgerichte benadering in het experience system voor zowel leerlingen als leerkrachten.
- Behalen van een betekenisvolle, toegankelijke en veilige gebruikerservaring.
Acties โ
Motivatie: Autonomie, Betrokkenheid, Competentie โ
- Integreren van een feedbackloop om input van leerkrachten en leerlingen door te voeren voor continue productverbetering.
- ๐ Ontwerpen van leeftijdsadequate interfaces voor Kabas en Polpo, afgestemd op de specifieke behoeften van leerkrachten en leerlingen.
- ๐ Vereenvoudigen van inlogprocedures voor jonge leerlingen en zorgen voor intuรฏtieve gebruikersinterfaces.
- Implementeren van beloningssystemen zoals kwetons voor leerlingen, gekoppeld aan specifieke leerdoelen.
- ๐ Herzien van de FAQ voor leerkrachten zodat deze beter aansluit bij hun dagelijkse behoeften.
- Integreren van spelelementen (gamification) in de platforms, met mogelijkheden voor personalisatie door leerkrachten.
Tone of Voice โ
- Opstellen van richtlijnen voor woordkeuze die consistent en begrijpelijk zijn voor alle doelgroepen.
- Evalueren van termen zoals โopslaanโ vs. โbewarenโ op duidelijkheid.
- Zorgen voor duidelijke en behulpzame foutmeldingen in de interfaces.
Veiligheid / Privacy โ
- Zorgen voor transparante en snel toegankelijke veiligheids- en privacyrichtlijnen voor leerkrachten en leerlingen.
- Implementeren van procedures voor data-anonimisatie en verwijdering om te voldoen aan privacywetgeving.
- โพ๏ธ Opstellen van een AI Act.
- โพ๏ธ Transparent communiceren over AI gestuurde leerinhouden.
- ๐ Integreren van inzichten voor leerlingen รฉn leerkrachten in AI gestuurde leerinhouden.
Toegankelijkheid โ
- ๐ Opstellen van een actieplan om voor juni 2025 te voldoen aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen (A11Y).
- Uitvoeren van een audit op basis van WCAG AA-normen voor de interfaces en digitale oefeningen.
- Gebruik maken van tools zoals Google Lighthouse om toegankelijkheids- en prestatie-evaluaties uit te voeren.
- ๐ Implementeren van contrastmodus-instellingen voor alle platformen, inclusief gamedevelopment.
Media โ
Doelen โ
- Creรซren van een consistente en gebruiksvriendelijke mediabeleving die aansluit bij de merkidentiteit en de doelgroep.
Acties โ
- Ontwikkelen van een samenhangende strategie voor visuele en auditieve elementen (illustraties, geluid, animaties).
- Zorgen voor consistentie in de visuele stijl van illustraties en geluidseffecten in de platformen.
Illustraties โ
- Implementeren van een gedeelde set illustraties, beheerd door Design en Layout (D&L).
- Aandacht voor leeftijdsadequate en seizoensgebonden illustraties.
- Richtlijnen opstellen voor het gebruik van AI-gegenereerde en stockillustraties.
Geluid โ
- Ontwikkelen van flexibele geluidseffecten en voorleesfunctionaliteiten die aanpasbaar zijn voor de gebruiker.
- Aparte volumeregelingen bieden voor verschillende geluidselementen.
Motion (Animaties) โ
- Richtlijnen opstellen voor het gebruik van animaties binnen de interface.
- Kiezen van geschikte bestandsformaten (zoals Lottie, GIF, video) voor animaties.
Icons โ
- Ontwikkelen van een gedeelde set iconen voor web- en gamedevelopmentteams.
- Richtlijnen voor kleurgebruik en consistentie met merkidentiteit.
Consistentie โ
Doelen โ
- Waarborgen van consistentie in uitstraling en ervaring binnen alle platformen en producten.
Acties โ
Theming โ
- ๐ Vergroten van de kennisdeling onder developers om thema's gemakkelijker toe te passen en te maken .
- Uitbreiden van theming-APIโs om het toepassen van thema's voor verschillende platformen, methodes en seizoenen te verbeteren.
Layouts โ
- ๐ Uitvoeren van een audit op de huidige lay-outs om dubbele componenten en visualisaties te identificeren.
- ๐ Documenteren van lay-outpatronen, zoals vaste indelingen en responsieve ontwerpen.
- Integreren van een nieuwe app shell voor alle platformen en geleidelijk uitfaseren van oude UI-componenten.
Stijlen โ
- Evalueren en optimaliseren van CSS-richtlijnen om consistentie in stijlen te waarborgen.
- Vergroten van CSS-kennis onder developers via documentatie en workshops.
Patronen โ
- Opstellen van richtlijnen voor het gebruik van gecombineerde componenten en gestandaardiseerde user flows (zoals wizard-stappen, create- vs. updateflows).
- Ontwikkelen van richtlijnen voor feedbackmechanismen zoals foutmeldingen.
Componenten โ
- ๐๐ Kiezen van technologieรซn voor het bouwen van componenten, rekening houdend met stabiliteit en vendor lock-in.
- ๐ Geleidelijk uitrollen van nieuwe UI-componenten, met de mogelijkheid om oude componenten te vervangen.
Interne Documentatie en Communicatie van het Campus Experience System (CXS) โ
Doelen โ
- Creรซren van een eenduidige en toegankelijke bron van informatie rond het CXS om kennisdeling en samenwerking tussen teams te verbeteren.
- Waarborgen dat alle teamleden up-to-date zijn met de nieuwste richtlijnen en ontwikkelingen binnen het CXS.
Acties โ
Documentatie Standaarden โ
- ๐ Ontwikkelen en implementeren van vaste templates voor technische en functionele documentatie (bijv. ontwerprichtlijnen, API-specs).
- Opstellen van een standaard in documentatiestijl en taalgebruik om consistentie en leesbaarheid te verhogen.
Centrale Kennisbank โ
- ๐๐ Opzetten van een centrale kennisbank (bijv. vitepress, Storybook) waar alle CXS-documentatie, richtlijnen en updates beschikbaar zijn.
- Structureren van de kennisbank in overzichtelijke mappen en secties, zodat iedereen snel de juiste informatie kan vinden.
Periodieke Team Updates โ
- Organiseren van maandelijkse updates of stand-ups om de nieuwste ontwikkelingen en veranderingen binnen het CXS te delen met alle betrokken teams.
Trainingen โ
- Organiseren van workshops om teamleden te trainen in het gebruik van de kennisbank en de documentatierichtlijnen.
- Inplannen van trainingssessies gericht op updates en nieuwe functies binnen het CXS, met praktische voorbeelden en demo's.
Feedback en Verbetering โ
- Actief verzamelen van feedback van gebruikers van de kennisbank en de documentatie om voortdurend verbeteringen door te voeren.
- Evalueren en aanpassen van de documentatiestructuur op basis van teamfeedback, om de efficiรซntie en het gebruiksgemak te waarborgen.